2008/01/03

Bok-fenomenet

Jag läser faktiskt en skönlitterär bok. Skrämmande men sant. Jag är ruggigt dålig på att läsa böcker, och har nog inte läst nåt liknande sedan skoltiden - då man blev tvingad.

Det hela började när jag skulle åka på partikonferens i det fantastiska stockholm (ironi å jag åker aldrig på nåt sånt igen, det sög purjo). Jag hittade då denna bok i en serie av tre om Alexander den Store. Det som hedrar mitt *dåliga rykte* när det gäller att läsa seriösa böcker är att denna bok inte är skriven av någon (torr å obegriplig) engelsk ångest-författare. Inte heller av någon "stor" svensk författare, väl ansedd av alla svensklärare. Kapitlena är korta och boken på sisådär 400 sidor. Det går också raskt fram i händelserna och lagom långa beskrivningar.

Kapitlena är dessutom relativt korta, man hinner ta ett kapitel gott och väl på resan från Briljantgatan till jobbet. Perfekt. Jag pallar inte avbryta mitt i ett kapitel, det ger mig verkligen krupp.

Förra veckan var jag helt tvungen att köpa del två i denna triologi. Då slog det mig plötsligt; "bok-arbetare är ett fenomen". Yes! Jag var inne på wettergrens och där stog denna astråkiga tant. Ni vet sånna där som är misslyckade systrar till dom som jobbar på biblioteken. Ni vet; är man för dålig för att bli polis så blir man väktare. Samma sak tror jag gäller med bibliotekarier vs bokhandlare.

Asså, är det inte meningen att man ska känna igen sig i personen för att butiken ska sälja lite bättre? Ska man inte känna sig vågad att gå fram och fråga om hjälp?
Jag vet inte. Men bokhandlare och folk som jobbar med böcker verkar vara svåra människor med någon djupt och tungt över sig. Man blir inte lockad att läsa böcker.

Böckerna jag rebellisk läser är skrivna av en helt vanlig snubbe med nåt intresse för historia, som ganska verkligt skildrar händelser. Kanske är detta en "kioskvältare"? Sånna där som man hittar i hööögar på loppis och antikvariat för 1 kr per styck!? I så fall är mitt dåliga rykte räddat.

2 Comments:

At 10/4/08 15:11, Anonymous nicklas eriksson said...

Du menar såna som Frommelin tyckte vi skulle sälja på konferenser..?

Skriv mer damn it, du är ju bra!

 
At 28/11/08 20:00, Blogger Jeanette S said...

va fan. Håller med Nicke! Skriv litta nu då! =)

 

Skicka en kommentar

<< Home